Nieuw reisverhaal: Week 1 Male/female ward

5 mei 2019 - Muona, Malawi

Nieuw reisverhaal: Male/female ward

Maandag 29 april 2019

Yes daar gaan we dan stiekem toch wel een beetje zenuwachtig, op naar de eerste werkdag! Voordat we zijn begonnen hebben we van William uitleg gekregen over hoe het ziekenhuis is ontstaan en hoe de organisatie binnen het ziekenhuis te werk gaat. Na de uitleg hebben we Sheila (hoofdverpleegkundige) ontmoet. Sheila stelde zichzelf voor als ‘our second mom.’ Ook vertelde ze ons dat we altijd bij haar terecht kunnen als het even iets minder gaat. Fleur en ik zouden vandaag beginnen op de male/female ward. Op deze afdeling komen patiënten vanaf 14 jaar met alle ziektebeelden. De meestvoorkomende ziektebeelden zijn liesbreuken, sepsis bloedvergiftiging, bloedarmoede en malaria. Patiënten komen binnen op de treatment room waar ze onderzocht worden door verpleegkundige waarna ze vervolgens verder worden geholpen. Ik merkte aan mezelf dat ik het in de ochtend moeilijk had dit omdat het soms toch best lastig is om jezelf verstaanbaar te maken, het een hele andere werkcultuur is en je op het begin de werkroutine helemaal niet kent dus dit houdt in veel meekijken. In de middag was het was rustiger hierdoor heb ik wat beter kunnen praten met het personeel. ’s Avonds was ik helemaaaal gesloopt. Zoveel indrukken en al zoveel meegekeken op een eerste dag.

Dinsdag 30 april 2019

Vandaag werden we om 7:30 uur bij de morning report verwacht. Hier komen alle werknemers van het ziekenhuis bij elkaar om de bijzonderheden van de nacht te bespreken. Samen met de Malawiaanse studenten hebben we doorgenomen wat er vandaag gedaan moest worden, het is voornamelijk medicatie geven intra musculair (in de spier)  en intra veneus (in het bloedvat) injecteren. Deze handeling mogen wij hier helaas niet uitvoeren in verband met het het besmettingsgevaar voor HIV. Verder werden er een aantal wonden verzorgd, gekatheteriseerd en bloedtransfusies gegeven. Vandaag hebben wij zelf de vitale functies gemeten,  medicatie mee rond gedeeld en patiënten naar de sugery room (operatie kamer) gebracht en opgehaald. Tijden de lunch was het even improviseren wat we gingen eten aangezien we weer de halve nacht, ochtend en middag geen stroom hadden. In de middag was het wat rustiger en hebben we gepraat met een verpleegkundige, hij vertelde ons dat er te weinig bloed aanwezig is in de omgeving voor transfusies met als gevolg bloedarmoede of patiënten door deze tekorten komen te overlijden... Het is moeilijk te beseffen dat mensen komen te overlijden omdat er simpelweg niet voldoende materialen of medicatie op voorraad is terwijl zij hier enorm hun best voor doen. Aan het eind van onze dienst werden we bij Sheila op het kantoor verwacht om onze learning goals te bespreken. Mijn doelen waren dan ook het communiceren in het Engels en kleine woordjes in chichewa, het aangeven van grenzen in situaties die ik nog nooit heb meegemaakt en het kunnen werken met de minimale middelen. Toen we terug kwamen van onze dag stond er weer een groep kinderen voor onze deur om te spelen. Bellenblaas, ballonnen en een frisbee vinden ze helemaal geweldig! Het is mooi om te zien dat kinderen blij zijn met de kleinste dingen.

Woensdag 1 mei 2019

Het was vandaag een internationale feestdag in Malawi daarom waren wij een dagje vrij. Trees heeft ons vandaag mee naar de markt genomen om ingrediënten te kopen om zelf een pizza te maken. Helaas was het niet helemaal gelukt omdat de oven het maar minimaal doet. In de middag hebben we gespeeld met de kinderen. Je merkt dat de kinderen beginnen te wennen aan de Azungu’s (blanken), zij roepen dan ook onze namen en geven soms een knuffel. Morgen is het onze laatste dag op de male/female ward.

Donderdag 2 mei 2019

Vanochtend stond de wekker al om 06:00 uur. Er zouden vroeg in de ochtend klusjesmannen komen omdat on toilet en douche al twee dagen verstopt was. Nou dan is extra vroeg op staan geen probleem kan ik je vertellen haha. Vandaag was het onze laatste dag op de male/female ward. We zijn gestart met de morning report en vervolgens  een rondje gemaakt  op de afdeling met de night shift. Vandaag begon ik mijn draai steeds meer te vinden op de afdeling, ik wist wat er gedaan moest worden en situaties waarbij ik kon helpen zoals het meten en registreren van de vitale functies, het halen van medicatie, een aantal voorbereidingen voor de operatie kamer en het ontslag van de patiënt. Vandaag hebben wij ook met een verpleegkundige meegelopen zij heeft ons het ziektebeeld en het behandel traject van de patiënt uitgelegd. Het was erg leerzaam om dit een op een te doen, hierdoor heb ik ook geprobeerd om een praatje te maken met de patiënten. Wel met handen en voeten want eigenlijk kan bijna niemand Engels. Ik heb vandaag een meisje ontmoet van 16 jaar waarbij een incomplete abortus is gediagnostiseerd, hierbij moesten Fleur en ik alle vitale functies meten en registreren. Het is schrijnend om te horen dat het hier normaal is dat kinderen tussen de 12 en 14 jaar in verwachting zijn van hun eerste kindje. Hoe jonger de meisjes zijn des te meer risico’s het met zich meebrengt met als een van de gevolgen een abortus.. Het was een indrukwekkende maar vooral leerzame dag.

Vrijdag 03 mei 2019

En dan is het voor ons alweer weekend. Vandaag was het de laatste dag voor Trees in Malawi, ze heeft ons vandaag meegenomen naar de children gardens. Trees is een van de vrijwilligers uit Nederland die een keer paar jaar een maand naar Malawi komt. Trees heeft vanuit de Muona foundation children gardens mee opgezet. Dit zijn kleine huisjes die worden gebruikt als kinderopvang voor (meervoudig complexe) gehandicapten kinderen. Vanuit deze stichting wordt dan ook ontwikkelingsmateriaal gedoneerd zodat de kinderen beetje bij beetje een goede start kunnen maken voor hun ontwikkeling. Momenteel wordt er een children garden gebouwd. Aangezien wij een ontzettend mooi bedrag hebben opgehaald hebben wij besloten hier dan ook een gedeelte aan te besteden om deze children garden mee aan te kleden door middel van alfabetische muurschilderingen etc. In de middag hebben we in onze ‘tuin’ gezond en zijn we naar de markt gegaan. Het was even puzzelen wat we gingen eten aangezien we van middernacht tot 20:00 in de avond geen stroom hadden, wanneer de stroom is uitgevallen kunnen we ook geen gebruik maken van water uit de kraan dus pompen maar!

Zaterdag 04 mei 2019 / Zondag 05 mei 2019

Dit weekend hebben we lekker rustig aan gedaan. Het huisje schoongemaakt, kleding gewassen, naar de markt geweest enz. Het is hier erg warm rond de 34 graden dus hebben weer lekker in onze tuin gezond. In de avond hebben we zelf proberen frietjes te maken, dit was goed gelukt de snacks denken we er dan maar bij.. Maandag start ik samen met Fleur op de delivery ward (verloskunde afdeling). Ik heb er enorm veel zin in!

Jullie horen snel weer van mij!

Liefs Fleur

1. Monique Coenders:
    5 mei 2019
    Wat een geweldige en indrukwekkende ervaring moet dit zijn voor jullie!!!
    Groetjes Monique Coenders
  2. Olga en Rene van Summeren:
    5 mei 2019
    Prachtig verteld Fleur en wat indrukwekkend allemaal! Trots op jou/jullie ! We genieten met jou mee 👍💋
  3. Willeke:
    5 mei 2019
    Wat een indrukwekkende leerzame ervaring zeg. Het zal zeker wennen zijn. Maar ook bijzonder en dankbaar wat jullie voor die mensen kunnen betekenen. Geniet ook van de mooie momenten.
    Gr Willeke
  4. Opa enoma:
    5 mei 2019
    Fleur wat een mooi verhaal daar genieten we echt van en fijn dat het goed gaat. wekijken uit naar het volgende verhaal veel liefs Opa Omaxxxx
  5. Opa enoma:
    5 mei 2019
    Fleur wat een mooi verhaal daar genieten we echt van en mooie foto,s fijn dat het goed gaat tot het volgend verhaal.gr.en veel liefs xxx
  6. Lian Franken:
    5 mei 2019
    Fijn om te horen dat het goed met je gaat en dat je, je draai gevonden hebt.
    Geniet van de fijne mensen en de mooie cultuur.
    Je schrijft erg mooi!😉
    Veel liefs X
  7. Pap en mam:
    5 mei 2019
    Een week met veel indrukken. Fijn dat je dit zo delen kunt Fleurtje.
    Zo enorm trots op jou😇 ❤️😘
    Succes morgen, we zijn heel benieuwd!
  8. Dennis:
    Lieve Fleur
    Super fijn dat het goed gaat allemaal!
    Iedere keer weer erg leuk om je verhaal te mogen lezen.
    Jullie zijn echt Toppers.Zo knap dat je dit doet.
    Succes morgen en tot gauw in je volgende verhaal
    Liefs van ons allemaal XXX Dennis 😘
  9. Eef en Jikke:
    6 mei 2019
    Wat bijzonder allemaal en wat een indrukken, een totaal andere wereld maar zo fijn dat jullie een steentje bij kunnen dragen dus wees enorm trots op jullie zelf. Suc6 weer aankomende week en pas goed op elkaar😘🍀
  10. Natasja:
    6 mei 2019
    Mooi Fleur! Wennen de *geuren* al?
    En fijn dat de kinderen jullie goed kunnen afleiden! De lach van een kind doet je het verdriet op de ward voor even vergeten-> dus echt van genieten! Spannend deze nieuwe week. Good luvk🍀
  11. Kuijkjes:
    6 mei 2019
    Wat is het mooi om jou verhalen te lezen. Zo bijzonder. Super!!
    Heel veel toy toy en geniet van de mooie momenten. 🍀!
    Trots op jou! 😘
    Heel veel succes !
    Lieve groet de Kuijkjes
  12. Jolanda:
    6 mei 2019
    Hoi Fleur...wat een bijzondere ervaring.Erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt!
  13. Wim en Monica:
    6 mei 2019
    Goed geschreven Fleur, leuk om te lezen wat jullie allemaal doen. Wat een ervaring. Succes.
  14. Brian:
    6 mei 2019
    Je begint je draai te vinden Fleur. Mooi te lezen wat je daar allemaal meemaakt in deze totaal andere cultuur.
    Een ervaring die je van je leven niet meer gaat vergeten!!
  15. Opa en oma vd Coolwijk:
    Hé kanjer
    wat zijn wij toch trots op jou geweldig!!!
    fijn dat je draai een beetje gevonden hebt,
    geniet van al deze prachtige dingen een ervaring voor je leven!!!
    dikke kus
    Opa en Oma vd Coolwijk
  16. Gretty:
    Hé Fleur,
    Fijn om te lezen!
    Mooi dat er muurschilderingen gemaakt worden, zo komt een gedeelte van de opbrengst heel goed terecht.
    Wat een andere wereld, zoveel verschillen.
    Hoop dat je alle indrukken tot je kunt nemen en verwerken, schrijf ze maar op!
    Je doet het goed Fleur🌷
    Wens jou veel leerzame, fijne momenten bij de verloskunde.
    Take care voor de moeilijke!
    Big hug
  17. De Janssens:
    6 mei 2019
    Hoi Fleur, wat fijn om dit allemaal weer te lezen!! We zijn alleen benieuwd wanneer de foto komt van het slachten van ( op z’n Winsses gezegd) de Kiep😀. Echt heel bijzonder deze foto’s, heel indrukwekkend!! Gr van ons en een dikke knuffel voor jou😘😘
  18. Gerrie de Waal:
    Hoi Fleur
    Wat een indrukken als je jou verhaal leest
    En een armoede in dat ziekenhuis .
    Knap hoor ga zo door succes .dikke kus van Gerrie en Wim. 💋
  19. Joyce vd heuvel.:
    7 mei 2019
    Wat leuk om dit allemaal te lezen, en de foto's te zien!! Knap Fleur!! Dan zie/ lees je hoe goed we het hebben in Nederland.
    Leuk dat je dit kunt delen allemaal. Succes meiden!! Dikke kus