Eerste dagen in Malawi!

28 april 2019 - Muona, Malawi

Week 1:

Moni muli bwanji!

Woensdag 24 april 2019.
Het grote avontuur is begonnen, om 20:00 uur in de avond zaten we dan ook in het vliegtuig naar Malawi. Na een reis van 19,5 uur waren we dan ook eindelijk aangekomen op het vliegveld in Blantyre. Ik was erg verbaasd dat alles in een kleine ruimte/hal was zoals de paspoort en visum controle, douane en bagage ruimte. Een hal verder stonden we dan ook buiten en was het voor ons de uitdaging om een taxi te zoeken voor 8 personen en al het bagage. Eenmaal gepakt en beladen onderweg naar Doogles Lodge, waar we de eerste overnachting hadden. Tijdens deze rit heb ik mijn ogen uitgekeken. Huisjes gemaakt van klei, dakplaten etc. Voor hier heel normaal maar in Nederland kun je je dit niet voorstellen.

Vrijdag 26 april 2019.
De wekker stond om 6:15 uur om dan eindelijk naar onze eindbestemming te vertrekken, Muona. Om 09:00 uur zijn we opgehaald door Sosten die ons mee heeft genomen naar de locale Shoprite en ons heeft geholpen met een Malawiaanse simkaart. Na alle boodschappen ingeladen te hebben zijn we eindelijk begonnen aan de veelbelovende rit waar Hans al veel indrukwekkende verhalen over verteld heeft. Indrukwekkend was het zeker! De eerste 40 km reden we door de bergen waar we een mooi uitzicht hadden op de omliggende landen. Daarna waren de laatste 60 km off road. Deze 4 uur durende weg is de meest indrukwekkende weg die ooit meegemaakt heb. We zijn langs allemaal kleine dorpjes gereden, de mensen stopten waar ze mee bezig waren naar ons te zwaaien en Azungu’s (blanken) te roepen. Er was zoveel te zien. We zijn door rivieren gereden, kuilen, bulten, gebergte en een prachtige natuur.

Na een lange rit waren we dan ook eindelijk aangekomen in Muona, hier kregen we dan ook een warm ontvangst van William (hoofd ziekenhuis). Ik vond het spannend om hem te ontmoeten omdat de bevolking hier toch alleen Engels of Chichewa spreekt, gelukkig zei William dan ook: ‘Goede avond, alles goed? Beetje heel erg warm hier.’ Hierdoor was het ijs gelijk gebroken en voelde het meteen vertrouwd. William heeft ons begeleid naar ons huisje en hier konden we in alle rust even onze bagage uitpakken. Even later hebben we Trees ontmoet. Trees is hier voor projecten voor the children garden, en gaat ons de eerste week mee begeleiden. Als kers op de taart konden we ook eindelijk douchen, ik ben nog nooit zo blij geweest met een koude douche.

Zaterdag 27 april 2019.
In de ochtend werden we al vroeg wakker gemaakt door kinderen die op onze ramen en deuren klopten die graag wilde spelen. Later op de ochtend zijn we door Trees meegenomen naar de markt om zo de tips en tricks van de markt te leren. Op de markt worden vooral veel bananen, tomaten, paprika’s, uien, levende kippen (die je vervolgens zelf moet slachten), rijst en nog veel meer rijst verkocht. We hadden veel aanzien op de markt, ik voelde me een soort attractie.

In de middag heeft William ons een rondleiding gegeven in het ziekenhuis. Wat was dit bijzonder, en wat had ik hier andere verwachtingen bij. Het is een soort open ziekenhuis met een tuin waar voornamelijk veel vrouwen zitten die moeten bevallen of aan het bevallen zijn. Het ziekenhuis is het beste ziekenhuis in deze omgeving. Vrouwen komen vaak lopend van heel ver weg om op tijd te kunnen bevallen. Het is normaal dat vrouwen alleen komen om te bevallen en vervolgens alleen met hun kindje op hun rug het hele stuk terug lopen. We zijn op verschillende afdelingen geweest zoals: de Man en vrouw afdeling, Kinderafdeling, verkoeverkamer, eerste hulp en het eerste gedeelte van de operatie kamers. Daarna zijn we naar het verblijf gegaan waar kinderen van medewerkers rondlopen en spelen. Het is bijzonder om te zien dat kinderen hier blij zijn met een tak. Zodra er een fototoestel te voorschijn kwam werd iedereen laaiend enthousiast en zijn er veel foto’s gemaakt.

Zondag 28 april 2019.
Vandaag hebben we het lekker rustig aan gedaan en zijn we rustig Muona aan het ontdekken. Na 20 uur geen stroom en minimaal water te hebben gehad hebben we samen met Trees een avondmaaltijd gemaakt.

Morgen begin ik dan eindelijk in het ziekenhuis. Ik begin samen met Fleur op de man/vrouw afdeling. Ik heb er zin in!!

Ik probeer zo snel mogelijk weer iets te laten horen!

Liefs Fleur

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Opa en oma vd Coolwijk:
    28 april 2019
    Ah Fleurtje, wat een leuk verhaal. Leuk dat wij jou zo kunnen volgen!
    Wij zijn super trots op jou!!!
    Succes morgen, dikke kus opa en oma
    ps als opa soms een kiep moet slachten dan app maar, kum ie wel ff op en neer;)
  2. Gretty:
    Gaaf!!!
    X
  3. Eef Huisman:
    28 april 2019
    Hey Fleur! Gaaf verhaal om te lezen! Succes morgen! En ben nieuwsgierig naar je volgende verhaal! Gr Eef
  4. Karin van Dinteren:
    28 april 2019
    Fleur wat een mooie indruk heb je ons gegeven met je verhaal ! Super om je zo te volgen . Succes morgen 🍀Liefs Karin Ronny Luc
  5. Rowena:
    28 april 2019
    Wat een geweldige foto’s! En wat een belevenis, nu al!
    Heel veel succes in het ziekenhuis; lijkt me zoveel voldoening geven om iets te kunnen beteken voor de gemeenschap. We zien uit naar je volgende reisverslag...
    Heel veel liefs van ons allemaal
  6. Ronny:
    Mooi verslag Fleur.
    Top hoe je het allemaal doet!
    Succes vanaf morgen.
    Groet vanuut Winssen
  7. Maria Franken:
    28 april 2019
    Heeee Fleur, wat veel indrukken heb je al opgedaan in de eerste dagen van jullie grote reis.
    Goed om te lezen dat jullie zo gastvrij zijn ontvangen.
    Succes morgen in het ziekenhuis en we kijken al weer uit naar je volgende verhaal 👍😘
  8. Vd Coolwijk Bergharen:
    Hey Fleur,
    Bijzonder verhaal, Leuk om die foto's zo te zien! Wij wensen jou verder hééél veel succes zet u'm op!!
    Dikke Kus van ons allemaal XX
  9. Pap en mam:
    28 april 2019
    Hey mop, wat zijn jullie toch kanjers, echt super trots op jullie.
    Prachtig om al jullie mooie verhalen, plaatjes en ervaringen zo te delen.
    Morgen weer een nieuw avontuur!
    Dikke kus van ons uit Winssen xxx
  10. Sabine de Wit:
    28 april 2019
    Wat een bijzondere ervaring Fleur, en Juul!
    Mooie foto's!
    Leuk om jullie te volgen zo!
    Liefs Sabine
  11. De Janssens:
    28 april 2019
    Super leuk jou verhaal, maar de foto’s zijn helemaal leuk. Die blije gezichtjes van die kinderen en natuurlijk van jullie!! Groetjes aan de andere Fleur en veel liefs van ons,Toppertje😘
  12. Olaf:
    Hoi Fleur,
    Dit wordt de meest bijzondere ervaring in je leven. Geniet ervan en probeer zo veel mogelijk bewust mee te maken! Supertrots op je enorme drive dit te doen.

Groet Olaf
  13. Opa enoma:
    28 april 2019
    Hallo Fleur wat een mooi verhaal. wat een belevenis veel succes morgen in het ziekenhuis veel liefs opa en oma xxx
  14. Natasja:
    28 april 2019
    Nu al ontroerd! En ECHT onder de indruk...heel erg mooi om te ervaren dat je nu al opgeslokt wordt door alle belevenissen daar! Geniet! En heel veel succes xxx
  15. Karel en Ans:
    28 april 2019
    Hoi Fleur wat een belevenis blijf schrijven wat een mooi verhaal en geniet vooral bikkel .liefs Karel Ans .
  16. Eef en Jikke:
    28 april 2019
    De kop is eraf van het grote avontuur...
    En wat leuk om het op deze manier te gaan volgen. Wat zul jij veel indrukken op gaan doen, wauw! A life time experience...
    Suc6 en Genietse.
  17. Kuijkjes:
    Hey Fleur
    Wat een mooi verhaal.! Je bent echt een topper!
    Wat prachtig en ontroerend om die foto’s te zien.
    Die twinkel oogjes. 😍
    We hopen dat je veel ervaring op doet en geniet.
    Heel veel toy toy.🍀
    Groetjes de Kuijkjes xxx
  18. Olga en Rene van Summeren:
    28 april 2019
    Kei mooi verslag van al die mooie indrukken en we blijven je volgen! Succes morgen xxx liefs Olga en Rene
  19. Anita Aalbers v. Atteveld:
    28 april 2019
    Fantastisch om te lezen en mee te leven met jullie avonturen.
    We blijven mee genieten.
    Leuk om te lezen dat een koude douche ook lekker kan zijn. 😃

Groetjes,
    Anita Aalbers
  20. Willeke:
    Hoi Fleur,
    Bijzondere reis leuk om je te mogen volgen Fleur. Geniet ervan. En succes.
  21. Maartje de Graaf:
    28 april 2019
    Aaaah zo mooi geschreven! Boekje al ontdekt? 😜 heel leuk om te horen hoe erg je nu al geniet, en het is pas het begin! Trots op jou! 🤩❤️❤️❤️
  22. Anne Peperkamp:
    28 april 2019
    Mooi om te lezen Fleur! Heel veel succes morgen! Super dat jullie dit doen!
  23. Merel:
    28 april 2019
    Wauw super meid! Mooi geschreven en leuk om alles te lezen😍. Super trots, lekker genieten! Dikke kus
  24. Gerrie Jeukens:
    28 april 2019
    Hallo Fleur, wat een schitterend verhaal. Knap hoor. Ik blijf je volgen, erg interessant. Veel werkplezier in het ziekenhuis. Geniet.😘
  25. Angelique:
    28 april 2019
    Leuk om jou mooie en bijzondere belevenissen zo te lezen Fleur...echt geweldig en ontroerend...zo trots op jou!
    Succes morgen en geniet!
    Liefs Angelique😚
  26. Bianca:
    28 april 2019
    Trots op jou de reis heb je maar effe gefikt nu gaat het avontuur beginnen 😘
  27. Joep:
    29 april 2019
    Hey Fleur, mooi verslag. Succes en geniet!
  28. Brian, Chantal, Roel en Chiel:
    Lieve Fleur,
    Prachtig om die stralende snoet van je op de foto’s te zien en je prachtige verhalen te mogen lezen!
    Heel veel succes met je eerste werkdag en we kunnen niet wachten op de volgende foto’s en verhalen!!👍🏼🍀👍🏼😘
  29. Narfie:
    29 april 2019
    Geweldig Fleur!! Prachtige ervaring geniet van alle indrukken al zal het soms ook heftig en lastig zijn de zorg in Holland en daar ligt ver uit elkaar. Heel veel succes met je 1e werkdag. Maak prachtige herinneringen. Liefs
  30. Peter Coolen:
    29 april 2019
    Mooi om jouw verslag te lezen.
    Naast het werk wat je gaat doen moet je vooral veel genieten van alles om je heen. Heel veel plezier en succes Fleur
  31. Wim en Monica:
    29 april 2019
    Wat een ervaringen en indrukken allemaal. Leuk om te lezen en de mooie foto's te kijken. Succes met je werk.
  32. Claudia:
    29 april 2019
    super mooi verhaal Fleur. geniet van alles en schrijf snel maar weer een mooi verhaal van al jullie belevenissen. lfs claudia
  33. Karin en Jos:
    30 april 2019
    Jullie doen het geweldig daar! succes deze week en heel veel plezier xxx.
  34. Nika van Leur:
    3 mei 2019
    Geniet van deze mooie ervaring! Jullie gaan zo veel leren en zien, voor je het weet is het weer voorbij!
  35. Heidi Loeffen:
    5 mei 2019
    Hoi Fleur,
    Wat leuk dat we je zo kunnen volgen. Het verhaal en de mooie foto’s. Heel veel succes en geniet van deze bijzondere ervaring.
  36. Marij:
    27 mei 2019
    He hallo Fleur, via oma Els, én je moeder kan en mag ik je ook volgen!! Je eerste verhaal heb ik net uit.... Ja wat een diversiteit aan indrukken en ervaringen ga jij opdoen, geweldig!!!
    Ga morgen het vervolg lezen!! Lieve groetjes 🙋🏼