Nieuw reisverhaal: Week 5 Delivery ward

30 mei 2019 - Blantyre, Malawi

Nieuw reisverhaal: Week 5 Delivery ward

Maandag 27 mei 2019.

Vandaag zijn we weer te vinden op de delivery ward (verlosafdeling). Hier heb ik wederom weer heel veel zin in. Het blijft echt bijzonder om bij een bevalling aanwezig te zijn. Tijdens de morning report hoorde we dat er afgelopen nacht 3 bevallingen zijn geweest waarvan twee keizersneden. We zijn gestart bij het meekijken van een voorlichting over borstvoeding. Super interessant maar helaas konden we er niks van maken omdat dit in chichewa was haha. Rond 10:00 uur lag er een vrouw van 19 jaar met 2 cm ontsluiting op de afdeling, dit werd haar eerste bevalling. We hebben samen met een collega de anamnese afgenomen. We mochten de vitale functies meten en registreren, de ligging van de baby voelen en naar de hartslag van de baby luisteren via een doptone. De eerste paar keren wist ik niet zo goed wat ik moest horen of voelen, maar na een aantal keer oefenen gaat het steeds beter! Rond 11:00 uur kwam er een vrouw van 30 jaar binnen met 5 cm ontsluiting. Dit werd haar 7e zwangerschap. Het blijft toch onvoorstelbaar dat deze jonge vrouwen al zwanger zijn van hun zoveelste kindje. Aan het einde van de ochtend kwam de volgende vrouw alweer binnen. Ze was 22 jaar en zwanger van haar tweede kindje. Ook zij had inmiddels al 5 cm ontsluiting. Tijdens onze lunch kwam er een meisje van 17 jaar binnen met 6 cm ontsluiting. Dit betekende dus dat alle bedden vol lagen. Na de lunch wist ik niet waar ik kijken moest haha. De vrouw van 30 jaar was de eerste met 10 cm ontsluiting. Nog even snel een katheter inbrengen en dan kon ze beginnen met persen. Tijdens het inbrengen van de katheter kwam de vruchtzak in z’n geheel naar buiten. Waarna we deze snel open hebben geprikt was het twee keer knipperen met onze ogen en er was een gezond jongetje geboren! Ondertussen had de 19 jarige vrouw ook 10 cm ontsluiting en mocht ook beginnen. Dit ging toch even iets anders dan gepland. Ze had al veel energie verloren gedurende dag en het kindje moest met behulp van een vacuümpomp eruit gehaald worden. Elke keer wanneer ik de vacuümpomp zie krijg ik toch rillingen over mijn lijf, omdat het toch een keer flink is mis gegaan.. Na 15 minuutjes is er een jongetje geboren, maar het ademde minimaal en huilde niet.. We hebben direct de neus en het mondje uitgezogen, de longen geprikkeld, zuurstof toegediend en het jongetje zo snel mogelijk na de prematuur afdeling gebracht. Na een uurtje was hij gelukkig stabiel! Ook nu konden we weer gelijk door naar de volgende bevalling. Het 17 jarige meisje had 10 cm ontsluiting en mocht beginnen met de bevalling. Je zag de angst in haar ogen. Wat ik ook heel goed kan begrijpen als je op je 17e al bevalt van je eerste kindje... De bevalling ging vrij vlot, maar ook dit jongetje huilde niet toen het geboren werd. Ook hierbij hebben we de neus en het mondje moeten uitzuigen, de longen moeten prikkelen en het kindje naar de prematuur afdeling moeten brengen.. Het blijft moeilijk om zo’n kindje bij de moeder weg te halen en met spoed naar een andere afdeling te brengen. De moeder wordt op dat moment ook niet geïnformeerd hoe het met het kindje gaat en waar ze hem naartoe brengen. Hier ga ik denk ik nooit aan wennen.. Gelukkig ben ik samen met Fleur op deze momenten en kunnen we elkaar hier goed bij helpen. Snel de knop omschakelen want ondertussen was het 16:00 uur en had de 22 jarige vrouw ook persweeën. Na 3 minuten was het hoofdje eruit en wat ons op viel was dat de navelstreng om het nekje zat. Deze hebben ze snel doorgeknipt om complicaties te voorkomen. Er is een gezond meisje geboren! Gelukkig maken de moeders en de kindjes het allemaal goed. Het was een drukke en indrukwekkende dag!

Dinsdag 28 mei 2019.

We zijn vandaag begonnen bij de morning report. Ik was heel erg benieuwd wat ons vandaag te wachten stond op de afdeling. Wordt het weer z’n drukke dag, ik heb er in ieder geval weer veel zin in! Toen we aankwamen op de afdeling lag er een meisje van 19 jaar klaar om te gaan bevallen. We waren nog geen 5 minuten binnen en we konden al helpen haha. Ze was zwanger van haar tweede kindje. De bevalling verliep soepel en na een aantal persweeën was er een gezond meisje geboren! Ik mocht assisteren met het hechten van de ruptuur. Het is echt super leuk en leerzaam dat de studenten vragen of wij hun hierbij kunnen helpen. Rond 11:00 uur kwamen er twee vrouwen binnen. Een vrouw was 31 jaar en in verwachting van haar zesde kindje. De andere vrouw was 19 jaar en in verwachting van haar eerste kindje. De ontsluiting werd bij de vrouwen gemeten en deze waren allebei 5 cm. Aan het einde van de ochtend mochten Fleur en ik alle vitale functies meten en registreren bij de moeders en kindjes die een keizersneden hebben gehad. Het protocol bij een keizersnede is dat vrouwen na 4 dagen met ontslag naar huis mogen mits en er geen complicaties optreden. Later hebben we nog meegekeken met een echo en baby kleertjes uitgedeeld, die we vanuit Nederland hebben meegenomen! Het is echt geweldig om te zien hoe blij deze vrouwen zijn met een mutsje en rompertje. In de middag was het een stuk drukker. De ontsluiting bij de 31 jarige vrouw werd opnieuw gemeten en deze was 9 cm. Na 15 minuutjes kreeg ze persweeën en kon de bevalling starten. Fleur heeft geassisteerd tijdens de bevalling, echt super knap van haar!! Om 14:26 uur werd er een gezond jongetje geboren. Ik mocht het kindje aanpakken en in doeken wikkelen. Ondertussen had de 19 jarige vrouw 10 cm ontsluiting en persweeën maar het kindje was niet ver genoeg ingedaald, waardoor ze een indicatie kreeg voor een keizersnede. Snel de grote groene pakken aan en door naar de sugery room (operatiekamer). Na 45 minuten klaar te hebben gestaan, vertelde de arts dat hij weg moest voor een andere operatie. De keizersnede werd later op de avond uitgevoerd, jammer voor ons maar er komen nog genoeg kansen om deze bij te wonen! Het was een hele leuke dag!

Woensdag 29 mei 2019.

Vandaag was het ons laatste dagje op de delivery ward omdat we morgen op vakantie gaan. Bij aankomst op de afdeling was het erg onrustig op de bevallingskamer. Er lag een vrouw van 18 jaar met een ernstige vorm van pre-eclampsie. Bij pre-eclampsie is er sprake van zwangerschapshypertensie (hoge bloeddruk/zwangerschapsvergiftiging) en grote hoeveelheden eiwit in de urine voor, tijdens of na de zwangerschap. De aanvallen zijn te vergelijken met epileptische aanvallen: trekkingen in armen en benen. Na de aanval is er meestal een toestand van verwarring, bewusteloosheid of coma. De zwangere vrouw was 34 weken zwanger. De enige mogelijkheid was een keizersnede, anders zouden moeder en kind het niet overleven. We hebben meegekeken bij de keizersnede. Voor de operatie werd de vrouw geïntubeerd om de luchtweg vrij te houden omdat acute vernauwing van de luchtwegen een grote complicatie is bij pre-eclampsie. Gelukkig verliep de operatie verder voorspoedig en is er om 09:10 uur een gezond meisje geboren. Na het verwijderen van de beademingsbuis, kon ze niet zelfstandig ademhalen dus is er opnieuw een tube ingebracht. Eenmaal terug op de afdeling lagen er drie vrouwen met 10 cm ontsluiting. Een vrouw was 35 jaar oud en zwanger van haar 9e kindje. De andere vrouw was 31 jaar en in verwachting van haar derde kindje. Tot slot lag er ook een vrouw van 18 jaar oud en zwanger van haar eerste kindje. Het was weer lekker druk, echt niet te geloven!! Om 10:00 uur is de 18 jarige vrouw bevallen van een jongetje. Het kindje lag in een stuitligging dus het ging niet van harte. Toen het jongetje geboren was zag het er heel akelig uit. Hij was zo mager.. echt sneu om te zien. Na het uitzuigen van de neus en het mondje ging het wat beter en was hij stabiel. We konden gelijk door naar de volgende bevalling. Ik mocht samen met een collega de bevalling leiden van de 35 jarige vrouw, echt super vet! De bevalling verliep snel, wat ook logisch is na 8 kinderen haha. Om 10:40 uur is er een gezond meisje geboren. Het was echt heel bijzonder om als eerste het kindje vast te hebben en bij de moeder op de borst te mogen leggen. Ik was blij dat alles was goed gegaan. Ik had een adrenaline kick van top tot teen! Toen de moeder was aangekleed mocht ik het kindje bij haar in de armen leggen. Dit is een van de mooiste dingen die ik gedaan heb. Ze begon helemaal te glunderen en pakte me arm vast, echt heel bijzonder. Aan het einde van de ochtend hadden we een afspraak met Sheila staan om te overleggen wat we gaan doen met het donatie geld. We hebben veel ideeën opgedaan, waar we na onze vakantie werk van gaan maken! Zondag zal er geen blog online komen omdat we morgen 10 daagjes op vakantie gaan, eerst 3 dagen op safari in Zambia en hierna nog een weekje naar Malawi Lake.

Zikomo

Liefs Fleur

1. Anita Aalbers v. Atteveld:
    30 mei 2019
    Hoi Fleur en medereizigers.

Fantastisch (soms ook niet ) om te lezen.
    Nu even naar een andere omgeving. Geniet ervan. Blijven bijzondere vakantiebestemmingen. Groetjes
  2. Monique Coenders:
    30 mei 2019
    Weer een mooi verslag en nu even gaan genieten van aankomende week😘
  3. Jos:
    30 mei 2019
    Fijne vakantie Fleur! Heb je verdient topper!
  4. Pap en mam:
    30 mei 2019
    Hey lieve schat(ten) wat een enerverend weekje weer. Dit is wel een afdeling voor jou Fleurtje,,,ACTIE😅.
    Er heerlijk een weekje tussen uit. Met de meiden de Natuur van Afrika in. Zonder app of facetime😬😆 en hopelijk met een bordje lekker warm vlees! Geniet meiden!!
    Love you mop❤️😘
  5. Iliass:
    30 mei 2019
    Heel leuk om je verslagen te lezen fleur! Veel plezier op vakantie!
  6. Mariet franken:
    30 mei 2019
    Hoi fleur ! Wat een week heb je weer meegemaakt! Ook bijzonder om je verhaal te lezen!👍Een fijne vakantie en genieten🍀😘
  7. Maria Franken:
    30 mei 2019
    Wat een prachtig verhaal weer Fleur, deze ervaringen pakken ze jullie nooit meer af.
    Geniet nu even van een welverdiende vakantie en ga op zoek naar de big five.
    Tot je volgende verhaal.
    Groetjes Maria
  8. Jolanda:
    30 mei 2019
    Hoi Fleur...wat een bijzondere ervaringen!!
    Geniet van je vakantie!!
    Ben benieuwd naar je volgende belevenissen!
  9. Toon en Mien:
    30 mei 2019
    hoi Fleur wat bijzonder dat je dat allemaal mee mag
    maken
    een fijne vakantie geniet ervan !!
    Toon en Mien .
  10. Rowena:
    30 mei 2019
    Hee Fleur, zo te lezen was het helemaal jouw ding op de delivery ward!
    Fijn dat jullie nu vakantie hebben, even genieten van het mooie landschap van Afrika🐘🐃🐆. Lieve groet, Arno, Rowena, Cas en Nienke😘
  11. Nardie Ten Broek:
    30 mei 2019
    Verloskunde is echt de meest bijzondere afdeling die er is....met 'n lach en 'n traan. Dat vind ik dan😊 geniet van jullie vakantie meiden!!
  12. Opa en oma vd Coolwijk:
    31 mei 2019
    Hé kanjer
    wat fijn om iedere week jou prachtige verhalen te lezen,
    geniet met z'n allen van jullie wel verdiende vacantie,
    dikke knuffel .
  13. Marij:
    31 mei 2019
    Hoi Fleur, zó dát zijn veel bevallingen in een paar dagen, en veel jongenmoders hé pfff......!!! Je kunt er mooi over schrijven!👍
    Geniet van safari en het Lake!
    Lieve groetjes.
  14. Opa enoma:
    1 juni 2019
    Hallo Fleurtje wat heb je weer een mooie leerzame week gehad geniet nu met z,n allen van een mooie week vacantie veel liefs opa en omaxxxx
  15. Jeannette van Haare:
    2 juni 2019
    Mooi verhaal weer Fleur! Fijne vakantie.
  16. Thea v d Coolwijk:
    7 juli 2019
    Leuk Fleur je reisverslag te lezen.Het is daar hele andere koek hë.
    Daar zouden alle mensen eens een kijkje moeten nemen,dan gaan ze wel anders denken over Nederland.Het is voor jou wel een hele ervaring.Goed gedaan meisje! Geniet van je vakantie.
    Veel groetjes .