Nieuw reisverhaal: Week 9 Delivery ward

30 juni 2019 - Muona, Malawi

Nieuw reisverhaal: Week 9 Delivery ward.

Maandag 24 juni 2019.

Vandaag heb ik samen met Fleur, Juul en Julia een nachtdienst gedraaid. We wilden toch nog een keertje ervaren hoe de nachten verlopen in het ziekenhuis. We zijn gestart met het maken van een ronde op de ward. We zijn gestopt bij een vrouw die in de middag was bevallen van een tweeling, een jongetje en meisje. Ze wilde heel graag dat we bij haar kindjes kwamen kijken dus stonden met 5 man onder het misquito net gedoken,het kan hier allemaal haha. Ze waren heel erg benieuwd naar onze namen, en dit was niet zomaar. Het jongetje had nog geen naam. Na een tijdje handen en voeten werk kwamen we erachter dat wij de naam van het jongetje mochten bepalen. Samen met Juul en Julia hebben we gekozen voor de naam Juul. Hoe bijzonder is dit!!! De moeder, oma en wij waren helemaal gelukkig met deze naam haha. Op de bevallingskamer lag er een vrouw die net voor onze dienst was bevallen van een gezond meisje. Ook dit meisje had nog geen naam. Fleur en ik kregen de vraag of wij de naam wilde verzinnen. Hier hoefde wij niet zo lang over na te denken want dit werd natuurlijk de naam Fleur. Helaas kan niemand onze naam soepeltjes uitspreken dus hebben haar de naam Florence gegeven. Dit is tevens ook de doopnaam van Fleur dus dat maakte het extra leuk. Het is zo bijzonder om een kindje naar je te vernoemen of een naam te mogen geven maar ook wel een beetje dubbel. In Nederland is er al maanden lang overleg over een naam en hier wordt er zomaar een naam gegeven zonder inspraak van de vader. Maar ook dit is weer een stukje cultuur in Afrika. Sinds het einde van de middag lag er een 22 jarige vrouw op de bevallingskamer. Ze was zwanger van haar tweede kindje. Ze had al enige tijd 6 cm ontsluiting. Dit bevorderde niet omdat het kindje in een verkeerde ligging lag, dus een indicatie voor een keizersnede. De keizersnede stond voor later in nacht gepland. Later in de nacht kwam er nog een 22 jarige vrouw binnen met beginnende weeën. We hebben een anamnese bij haar afgenomen en ingevuld. Ook hebben we nog via een doptone naar de hartslag van de baby mogen luisteren en de ontsluiting mogen meten. Deze was nog maar 5 cm dus het duurde nog wel eventjes. Tot slot kwam er nog een vrouw van 19 jaar de bevallingskamer op. Ze is al twee weken aanwezig in het ziekenhuis omdat ze denkt dat ze gaat bevallen. Momenteel is ze pas 34 weken zwanger dus dit kan nog even duren. De verpleegkundige vertelde dat de jonge vrouw denkt dat ze al 11 maanden zwanger is. In eerste instantie moest ik hier heel hard om lachen haha. Tevens is dit ook wel heel erg sneu omdat dit ook wel weer bewijst dat ze totaal geen besef van tijd heeft. Helaas hebben we geen bevallingen meer gezien deze nacht omdat de ontsluiting bij niemand bevorderde.

Dinsdag 25 juni 2019.

Vandaag stond er een avonddienst op het programma. We zijn gestart bij de prematuur afdeling. Hier hoorde we dat er vroeg in de ochtend een ernstig ziek baby’tje was binnengebracht met tetanus. Tetanus is een ernstige besmettelijke ziekte die veroorzaakt wordt door een bacterie. De bacterie kan het lichaam binnenkomen via een wond. De moeder had hier geen vaccinatie voor gehaald dus was hier niet tegen beschermd. Via de navelstreng is de tetanus overgebracht op het baby’tje en heeft dit kindje het helaas niet overleefd... Dit soort dingen zijn toch wel heftig om te horen. In Nederland is het vanzelfsprekend dat je alle vaccinaties krijgt zodat je goed beschermd bent tegen alle infectieziektes. Helaas zijn deze vaccinaties hier niet allemaal te verkrijgen of hebben mensen geen geld om ze te betalen. Eenmaal terug op de deliveryward was het rustig en heb ik geholpen met het verzorgen van de keizersneden wonden. Er lag een meisje van 18 jaar op de afdeling. Zij heeft twee weken geleden een keizersnede gehad. Haar wond is gaan infecteren en nu heeft ze een ontstoken buikvlies. Het buikvlies of peritoneum is een dun vlies dat de organen in de buikholte omgeeft en beschermt. Acute buikvliesontsteking is plotseling opkomende ontsteking van het buikvlies. Patiënten met acute buikvliesontsteking zijn erg ziek: ze hebben koorts en hevige buikpijn. De pijn kan zo hevig zijn dat ze moeite hebben met de minste of geringste beweging en dat zelfs diep ademhalen erg pijnlijk is. Ze had drie drains in haar wond, een katheter, 5 liter zuurstof en tot slot een groot abces bij haar vagina. Het is echt verschrikkelijk om te zien dat z’n jonge vrouw, er zo ziek bij ligt.. Verder was het een rustige avond en hebben we een spelletje gedaan en veel gekletst met collega’s

Woensdag 26 juni 2019.

Vandaag was het een druk dagje op de afdeling. Tijdens de morning report was een vrouw bevallen van een gezond jongetje. Bij aankomst op de afdeling konden we gelijk aan de slag en mochten we assisteren met het hechten van de ruptuur. Verder lagen er op de afdeling nog twee vrouwen van 28 en 19 jaar. De 28 jarige vrouw was zwanger van haar derde kindje. Haar ontsluiting werd gemeten en deze was al 9 cm. Ik heb nog via een doptone naar de hartslag van de baby geluisterd en gevoelt in welke houding het kindje lag. Na 15 minuten had ze volledige ontsluiting en mocht ze gaan beginnen met persen. Binnen 10 minuten was er een gezond jongetje geboren, en wat was ze gelukkig. Dit is een van de eerste keren dat ik een moeder emotie heb zien tonen nadat haar kindje op haar borst werd gelegd. Dit was echt heel erg leuk om te zien. Het 19 jarige meisje was zwanger van haar eerste kindje. Helaas verliep het bij haar minder soepel. Sinds 02:00 uur in de nacht had ze al 6cm ontsluiting. Dit bevorderde niet omdat het kindje was gaan draaien en in een verkeerde ligging lag. Hierdoor kreeg ze een indicatie voor een keizersnede. Ik mocht helpen met de voorbereidingen: vitale functies, infuus klaarmaken, katheteriseren etc. Om 11:00 uur is ze de OK op gegaan en om 11:30 uur is er een gezond meisje geboren. Na afloop mochten we het meisje in doeken wikkelen. In de middag zijn we samen met Adina en twee andere zusters naar een afgelegen dorpje gereden om voorlichting te geven over oogontstekingen, oogoperaties en anticonceptiemiddelen. Het was een hele leuke middag met gezang en gedans en ook deze keer moesten wij als azungu’s onze dans kunsten showen haha. In de avond waren we uitgenodigd bij William en Dominica. We hebben heerlijk gegeten en gezellig gekletst. Het was een leuke dag!

Donderdag 27 juni 2019.

Vandaag was het onze aller aller aller laatste werkdag in het ziekenhuis. Het voelde stiekem toch best wel een beetje gek, de laatste dag. Bij aankomst op de afdeling lag er een 21 jarige vrouw zwanger van haar tweede kindje. Helaas had ze nog maar 3 cm ontsluiting dus het duurde nog wel even voordat ze kon gaan bevallen. Omdat het verder rustig was hebben we even een kijkje genomen bij de Theatre. Daar konden we gelijk helpen. Er lagen twee vrouwen van 19 en 21 jaar klaar op de sugery voor een incomplete abortus. Na deze twee ingrepen kwam de volgende vrouw binnen. Het was een 23 jarige vrouw zwanger van haar tweede kindje. Ook dit kindje lag verkeerd waardoor ze een indicatie voor een keizersnede heeft gekregen. Gelukkig is de keizersnede goed verlopen en is er een gezond jongetje geboren. Soms is het toch wel echt even schakelen. Het blijft soms zo moeilijk te beseffen dat je het ene moment een kindje mee op de wereld brengt en het andere moment staat te assisteren bij een abortus. Het verschil van leven en dood is dan wel heel erg groot in een korte tijd. Tijdens de lunch pauze hebben we bericht vanuit Nederland gekregen over onze nieuwe stage plaats voor het vierde en tevens laatste leerjaar. Ik ga stage lopen in het Radboud umc op de afdeling Health Academy brein, bewegen en reconstructie. Echt super vet!! Wat deze aankomende stage nog mooier gaat maken, is dat Fleur toevallig dezelfde stage plek toegewezen heeft gekregen. Echt super!! In de middag was het rustig en hebben we rompertjes en mutsjes uitgedeeld. De grote glimlach die je terug krijgt bij het geven van z’n rompertje doet je echt heel erg goed! Z’n glimlach laat je toch wel even de nare dingen vergeten. En dan is het weer zo 16:00 uur en zit onze laatste stage dag erop. Het was een indrukwekkende maar vooral leuke dag om mee af te sluiten!

Vrijdag 28 juni 2019 / zaterdag 29 juni 2019 / zondag 30 juni 2019.

Vrijdag ochtend zijn we bezig geweest met ons eigen project. Van het overige donatie geld hebben we nog een klein project kunnen starten. Hier volgt volgende week nog een bericht over. In de middag hebben we samen met Frank (een leraar van school) een voetbal wedstrijd georganiseerd. Met dank aan Roda’28 heb ik een aantal tenues mee kunnen nemen. We hebben een wedstrijdje azungu’s tegen de schoolkinderen gedaan. Helaas hebben de azungu’s met 7-1 verloren.. Na afloop hebben we de de tenues gedoneerd aan de school in dit dorpje. Ze waren ontzettend blij en dankbaar. Het blijft zo mooi om mensen blij te maken met een kleine gift, echt geweldig!! In de avond hadden we Sheila en haar gezin uitgenodigd om samen te koken. Het was een hele gezellige avond.

Zaterdag was ons afscheidsfeestje. We zijn de hele dag druk in de weer geweest met de voorbereidingen in de avond. Nadat alle hapjes waren, de drank koud stond en de DJ er klaar voor was kon ons feestje beginnen. We hadden al het ziekenhuis personeel en de derde jaar studenten uitgenodigd. Het was erg gezellig en op zo’n avond krijg je toch wel even een besef dat je de mensen gaat missen hier. Het was een geslaagd feestje!!

Zondag hebben we het lekker rustig aan gedaan. We hebben alles opgeruimd, en zijn verder gegaan met ons project.

Aankomende donderdag komt mijn laatste blog online. Voor nu ga ik de aankomende dagen nog heel erg genieten van alles!!

Zikomo

Liefs Fleur

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Opa enoma:
    30 juni 2019
    hoi Fleur was weer een leerzamen week. nog een paar dagen en dan genieten met Jelle van de vacantie.we horen nog wel veel liefs opa en omaxxx
  2. Nardie Ten Broek:
    30 juni 2019
    Super Fleur! Heel bijzonder allemaal!
  3. Jos:
    30 juni 2019
    Het zit er op meid. Straks bij KLM ff een koffer bij boeken. Al je verhalen ,herinneringen, emoties, nieuwe vrienden en belevenissen, passen niet in die ene koffer die mee had😉 .Dit nemen ze je niet meer af en zal bijdragen aan je ontwikkeling als persoon en topwijf dat je al was.
    Mijn dikke👍🏻had je al deze 👍🏿krijg je er bij 😘
  4. Leontine:
    Mooi Fleur. Geniet nog van de laatste weken in Afrika, ook samen met Jelle
  5. Pap en mam:
    30 juni 2019
    Schatje voorafgaande aan dit project dachten wij stiekem,,,, pff wat een lange tijd van huis. Zover weg, zo’n cultuur verschil zoveel waar wij geen weet van hadden....kan ze dit allemaal wel. Yes you did it😇🤜🏻
    Nu zijn we alleen maar TROTS, trots op ons mupke,,,, zo blij dat je deze ervaring mee hebt mogen maken en met vele hebt mogen delen. Lfy🥰🥰🥰
    Afrika in jou hart,,,, voor altijd!💝💗
    Lekker genieten van jullie welverdiende vakantie🌞🌴
    En dan heel veel en lang knuffelen,,,we kunnen hierop haast niet wachten xxx pap en mam❤️
  6. Wenda:
    30 juni 2019
    Wauw Fleur! Wat heb jij een fantastische levenservaring opgedaan! Prachtig beschreven over al je avonturen! Veel plezier tijdens de laatste weken daar, lekker vakantie vieren!! Groetjes Tom en Wenda Noij
  7. Marij:
    30 juni 2019
    Hoi hoi Fleur, wát gaat de tijd toch snel he, zo ben je nog op de Pax, dan ineens in Waelwick, en dán opeens in Afrika, en dan nog heel even, ná een poosje lekker vakantie ineens weer in Winssen poe poe wat leerzaam en veel allemaal hé!!!
    Fleur, geniet van een ontzettend welverdiende vakantie!!!
    Lieve groetjes Marij
    Ps mag ik svp je privé mailadres even??
  8. Eef en Jikke:
    Hey Fleur,
    Samen met alle lezers zijn we denk ik dankbaar en trots dat we jou belevenissen mochten volgen. Je hebt alles zo mooi en goed verwoord dat het voor jezelf ook een mooi naslagwerk is geworden, dank je wel voor het delen.
    Op deze manier hebben wij ook een stukje Afrika van dichtbij mogen meemaken en heb je ons weer laten zien dat niet zoveel vanzelfsprekend is en dat je van hele kleine dingen kunt genieten!
    Geniet nog van je laatste dagen, sluit het goed af daar. Dan OP EN TOP genieten van een welverdiende vakantie samen met je maatje. Om daarna weer dik te knuffelen met het thuisfront.
    Dit was een life time experience!
    En wat super dat je stage gaat lopen in het Radboud.
  9. Kuijkjes:
    1 juli 2019
    Wat ben je toch een topper❤️
  10. Gretty:
    Hé lieve dappere Fleur,
    Fijn dat je deze levensreis hebt mogen maken!
    Dankbaar dat je ons meenam in al je belevenissen, je was ver weg maar voelde toch dichtbij.
    Wat een prachtige kindjes!

Ik heb weer zin in Doritos met chili en kaas!!
    Deze hebben we namelijk niet meer gegeten sinds jouw afwezigheid.

Geniet samen in Zanzibar♥️
  11. Jeannette van Haare:
    1 juli 2019
    Hoi Fleur, stiekem nog best snel gegaan. Mooie ervaring heb je opgedaan, waarvan je ons hebt laten meegenieten, dankjewel! Geniet van een welverdiende vakantie! Henk en Jeannette 🙋‍♂️🙋‍♀️
  12. Opa en oma vd Coolwijk:
    Hé lieve schat
    ik kan er geen woorden voor bedenken,wat ben je toch een topper
    blijf van deze momenten genieten,
    voor jullie allemaal!!!!!!!!!een dikke knuffel
  13. Rowena:
    2 juli 2019
    Lieve Fleur,
    Wat een kanjers zijn jullie! Wat een stage; de reis, de mensen, de kindjes, mooie momenten, heftige momenten....jullie hebben het allemaal meegemaakt. In jullie hart, voor altijd.
    Dankjewel dat we jullie stage mee mochten beleven, zo voelde het toch heel dichtbij😊.
    Samen met Jelle nog genieten in Zanzibar🌴
    Tot snel! Liefs, Rowena
  14. Karel en Ans:
    5 juli 2019
    Hoi fleur wat super allemaal ,alles is al gezegd 👏👏proficiat met je stage .een hele ervaring rijker op deze leeftijd👌👌geniet van de tijd .gr 😘🍀🍀van ons
  15. Thea v d Coolwijk:
    7 juli 2019
    Fijn Fleur,een vakantie er achteraan.Goed gedaan hoor!
    Je verhalen zijn echt goed weergegeven.
  16. Toon en Mien:
    10 juli 2019
    lieve Fleur
    de stage zit erop
    geniet met Jelle van je vakantie !
    dat heb je wel verdiend
    na alles wat je hebt ervaren goed gedaan !
    groeten van ons